Mobiilikirkko

Bongaa kirkko

Kirkkojen historiaa

Kirkkoja on rakennettu jo 200-luvulta alkaen. Seurakunta Jumalan kansana on alusta lähtien tarvinnut paikan hoitaakseen uskoaan ja yhteyttään Jumalaan ja toisiin kristittyihin.

Aluksi kristityt kokoontuivat kodeissa, mutta kristittyjen lukumäärän kasvaessa tarvittiin erillisiä jumalanpalvelusrakennuksia eli kirkkoja, joissa seurakunta voisi kokoontua.

Kirkkoarkkitehtuuri on kulkenut vahvasti mukana taiteen historiassa kuten bysantin, varhaiskeskiajan, romaanisen, goottilaisen, renessanssin, barokin, valistuksen, romantiikan ja modernismin aikakausilla.

Kirkkoarkkitehtuurista on julkaistu runsaasti niin kotimaista kuin vieraskielistä kirjallisuutta. Tämän esitteen lopussa on lueteltu muutamia kirjoja, joihin kannattaa tutustua.

Kristinusko Suomessa 850 vuotta

Kirkkorakennuksen osat

Rististä kirkon tuntee

Kirkon osia - mitä kirkosta löytyy