Mobiilikirkko
Bongaa kirkko

Kirkkosali —
täynnä symboliikkaa
Kirkkotaiteessa käytetty symboliikka
voidaan ryhmittää esimerkiksi
luku-, väri-, kirjain-, attribuuttisymboliikkaan.
Näitä voivat olla muun muassa:
- Kynttilöiden lukumäärä
- Liturgiset värit
- Kirjainsymbolit alfa ja omega
- Kristuksen vertauskuvat: risti,
kukko
- Kristus-monogrammi
- Pyhimysten attribuutit eli
tunnusmerkit: avain,
ehtoollis kalkki, halsteri, kirja,
miekka jne.
Kuinka monta pyhää
symbolia löydät kirkosta?
Alfa ja omega
Tavallisessa puhekielessä kuulee
usein korostettavan jonkin asian
tärkeyttä sanonnalla: ”tämä on
kaiken A ja O”. Se juontuu Ilmestyskirjaan,
jossa Jeesus Kristus
sanoo: ”Minä olen A ja O, ensimmäinen
ja viimeinen, alku ja loppu.”
(Ilm. 22:13) Kreikan kielen
kirjaimet alfa ja omega ovat aakkosten
ensimmäinen ja viimeinen
kirjain, alku ja loppu.
Ankkuri
Ankkuri on kuva uskosta ja toivosta,
joka kestää kuolemankin
yli. Kastettu ihminen saa olla varma,
että Jumala ei häntä koskaan
jätä. Toivo on lujasti ankkuroitunut
Jumalan hyvyyteen ja uskollisuuteen.
Avaimet
Apostoli Pietari kuvataan usein
avaimet kädessä, sillä Matteuksen
evankeliumissa kerrotaan,
kuinka Jeesus sanoi Pietarille:
”Sinä olet Pietari ja tälle kalliolle
minä rakennan kirkkoni. Sitä
eivät tuonelan portit voita. Minä
annan sinulle taivasten valtakunnan
avaimet.” Pietari on kreikaksi
Petros. Nimi pohjautuu sanaan
petra, kallio.
Kala
Ensimmäisiä kristittyjä vainottiin.
He loivat salakielen, jonka avulla
he tunnistivat toisensa. Vanhimmat
tunnukset olivat niin ovelia,
että vain asiaan vihkiytyneet
ymmärsivät ne. Kreikankielinen
kalaa tarkoittava sana ikhtys on
tällainen salamerkki, josta kristityt
tunnistivat toisensa. Sen kirjaimista
muodostuu ilmaisu Iesous
Khristos Theou Hyios Soter eli
Jeesus Kristus Jumalan Poika Vapahtaja.
Nykyisin moni kristitty
käyttää kalasymbolia korvakoruissaan
tai auton takapuskurissa
koristeena.
Karitsa
Jeesus on usein kuvattu Jumalan
karitsana (lat. Agnus Dei), joka
ottaa pois maailman synnit. Karitsan
pään
ympärillä
on
sädekehä.
Se kertoo
taivaallisesta
kirkkaudesta ja jumalallisesta kuninkuudesta.
Karitsa kantaa voitonlippua.
Se tarkoittaa, että kuolema
on voitettu, ja ihmisille on avautunut
pääsy Jumalan luo.
Kristus-monogrammi
Sana monogrammi tarkoittaa nimikirjainsommitelmaa,
jossa kirjaimet
on liitetty niin yhteen, että
kokonaisuus näyttää yhdeltä kirjaimelta.
Monet hallitsijat käyttivät
omasta nimestään muodostettua
monogrammia kolikoissa
ja mitaleissa. Kristus-monogrammissa
on sanan Kristus (kreikaksi
Khristos) kaksi ensimmäistä kirjainta.
Symboli muodostuu suomen
aakkosten X- ja P-kirjainten
näköisistä kreikan aakkosten kirjaimista
khii ja rhoo. Kristus on
suomeksi Voideltu. Sanan heprealainen
vastine on Messias.
Kolmiosilmä
Pyhällä Kolminaisuudella tarkoitetaan
yhtä Jumalaa, joka on Isä,
Poika ja Pyhä Henki. Nämä kolme
Jumalan persoonaa kuuluvat yhteen,
ja siksi Jumalaa on kuvattu
tasasivuisena kolmiona. Kolmion
sisäpuolelle on joskus kuvattu silmä
– Jumala näkee kaiken.
Kukko
Kukkoa on kirkkotaiteessa ja rakennuksissa
käytetty valvomisen
vertauskuvana. Se muistuttaa
myös Jeesuksen sanoista Pietarille:
”Ennen kuin kukko tänään laulaa,
sinä kolmesti kiellät minut.”
Kynttilät
Kynttilän liekki kuvaa Jeesuksen
jumaluutta, pimeyden voimista
voiton saanutta Kristusta. Kynttilöitä
käytetään niin jumalanpalveluksissa,
kastetoimituksissa
kuin hautajaisissa. Jumalanpalveluksissa
alttarikynttilöiden lukumäärä
vaihtelee kirkkovuoden
mukaan:
1 kynttilä
Jumalan ykseyden symboli.
2 kynttilää
Jumalan sanan kaksi puolta: laki
ja evankeliumi. Kristuksen ihmisyys
ja jumaluus.
3 kynttilää
Jumalan kolmiyhteys Isä, Poika ja
Pyhä Henki.
6 kynttilää
Suuret Kristus-juhlapäivät.
7 kynttilää
Piispan vierailu; seitsemän Pyhän
Hengen lahjaa (Herran henki, viisaus,
ymmärrys, taito, voima, totuuden
tunteminen, Herran pelko).
9 kynttilää
Hengen hyvät ja huonot hedelmät
(Paavali: rakkaus, ilo, rauha,
kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys,
uskollisuus, lempeys, itsehillintä
– itsekkyys/siveettömyys,
epäjumalat, vihamielisyys, eripuraisuus,
riidat, kateus).
12 kynttilää
Ikuisen täydellisyyden luku; kaksitoista
apostolia; helluntain
kynttilät.
Katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa
kynttilän valo viittaa erityisesti
Kristuksen ihmiseksi tulemiseen
ja Neitsyt Mariaan.
Ortodoksisessa kirkossa kynttilöitä
on käytetty alusta alkaen.
Tuohus (kapea mehiläisvahakynttilä)
oli alkujaan kastekynttilä.
Palava tuohus kuvaa rukousta,
tuohuksen valo hengellistä
valistusta ja sen puhtaus rukoustunteitamme
ja toiveitamme.
Lampukka on ikonin edessä poltettava
öljylamppu. Suitsuttaminen
kuuluu osana ortodoksiseen
jumalanpalvelukseen. Suitsuttaminen
toistuu palveluksen aikana
useita kertoja. Suomen ortodokkepihka
tuodaan pääasiassa Kreikasta.
Ks. Lähetyskynttelikkö.
Kyyhkynen
Valkoinen kyyhkynen on suosittu
kuva Pyhästä Hengestä. Raamatussa
kerrotaan, että kun Johannes
oli kastanut Jeesuksen Jordan-
virrassa, tämä näki vedestä
noustessaan Jumalan Hengen laskeutuvan
alas ”kyyhkysen tavoin”
ja asettuvan hänen päälleen. Taivaasta
kuului ääni: ”Tämä on minun
rakas Poikani, johon minä
olen mieltynyt.”
Jos kyyhkysellä on nokassaan
öljypuun lehvä, se muistuttaa
Nooan arkista: kyyhkynen toi
Nooalle tiedon maan löytymisestä.
Käärme
Kiusaaja on kuvattu monissa ikoneissa
ja muussa kirkkotaiteessa
käärmeeksi, pahan edustajaksi.
Ensimmäisen kerran käärme
esiintyy Raamatun alussa luomiskertomuksessa.
Se houkuttelee
Eevan rikkomaan Jumalan käskyä.
Paratiisin keskellä olevan
puun hedelmiin ei saanut koskea.
Liekki
Yksi Jumalan Pyhän Hengen kuvista
on liekki. Se on kirjottu ehtoollismaljaa
peittävään liinaan.
Jeesuksen kuoleman jälkeen opetuslapset
saivat helluntaina Jerusalemissa
Pyhän Hengen. Raamatun
mukaan heidän jokaisen pään
päällä nähtiin liekki ja he osasivat
Hengen vaikutuksesta puhua Jeesuksesta
myös vieraskielisille ihmisille.
Paimen
Jeesus sanoi itsestään: ”Minä olen
hyvä paimen”. Paimen pitää huolta
laumastaan, kantaa heikkoja ja
suojelee niitä vaaroilta. Paimen
haluaa omilleen kaikkea hyvää
ja tahtoo, että he eläisivät hyvän
elämän.
Vihkiristi
Katolisena aikana piispa merkitsi
kirkkorakennusta käyttöön otettaessa
öljyllä seiniin kaksitoista
ristiä muistona kirkon vihkimisjuhlasta.
Liturgiset värit
Liturgisilla väreillä tarkoitetaan
kirkkotekstiileissä käytettäviä värejä,
jotka vastaavat kirkkovuoden
aikoja, juhlapäivien ja kirkollisten
toimitusten luonnetta.
Valkoinen kuvaa iloa, kiitosta ja
puhtautta.
Punainen on Pyhän Hengen, veren,
tulen ja todistuksen väri.
Vihreä kuvaa toivoa ja iankaikkista
elämää, mutta on myös elämänvoiman
ja kasvun väri.
Violetti on katumuksen, odotuksen
ja valmistautumisen väri.
Musta on kuoleman, surun ja katoavaisuuden
väri.
Tekstiileissä voi olla erilaisia kuvioita
ja kirjaimia, jotka viittaavat
ennen muuta Isään, Poikaan ja Pyhään
Henkeen.
Ristinmerkki
Ristinmerkin tekeminen on rukouksen
muoto. Sitä käytetään ortodoksisessa,
katolisessa ja kasvavassa
määrin myös luterilaisessa
kirkossa muun muassa kirkkosaliin
tultaessa ja ehtoollisen yhteydessä.
Ristinmerkillä kuvataan
ihmisen eteen risti, kristillisyyden
symboli. Ortodoksit ja katolisen
kirkon kreikkalaiskatoliset
jäsenet tekevät ristinmerkin koskettamalla
kolmella sormella ensin
otsaa, rintaa, oikeaa ja lopuksi
vasenta olkaa. Roomalaiskatoliset
ja luterilaiset tekevät loppuosan
toisin päin, eli ensin vasen ja
sitten oikea olkapää.
Kirkkobongarin etiketti